Miesięczne archiwum: Sierpień 2015

Jaką rolę w naszym życiu spełnia odżywianie

Coraz większą uwagę przykładamy do sposobu naszego odżywiania, jednak wynika to z coraz częściej występujących w naszym życiu problemów ze zdrowiem oraz z figura, która przy niewłaściwym odżywianiu często wygląda mniej estetycznie. Żywność, którą spożywamy, ma ogromne znaczenie dla jakości życia, które prowadzimy, ponieważ jedząc niezdrowo niszczymy swój organizm od wewnątrz. Jedzenie tłuste, często smażone, które zawiera konserwanty oraz inne sztuczne substancje, szkodzą organom wewnętrznym oraz często powodują nadwagę i otyłość. Z kolei problemy z utrzymaniem prawidłowej wagi często prowadzą do takich problemów jak cukrzyca, miażdżyca, nadciśnienie tętnicze krwi czy też problemy z sercem. Odżywiając się zdrowo możemy w znacznej mierze zapobiegać tym chorobom, na czym zyska nie tylko nasze zdrowie, ale również uroda. Ważne jest również, aby spożywane posiłki były serwowane o podobnych porach, z niewielkimi przerwami w jedzeniu. Tylko od nas zależy, jak będzie wyglądać nasze życie, dlatego warto się zdrowo odżywiać.

Szkody wyrządzone organizmowi poprzez niezdrowe odżywianie

Wielu ludzi uważa, że najsmaczniejsze jedzenie nie służy dobrze naszemu organizmowi, i jeżeli ktoś uważa, że jedzenie tłuste, często z dodatkiem konserwantów i chemicznych polepszaczy oraz kaloryczne, jest smaczne, to ma rację również w tym, że jest niezdrowe. Spożywanie takiego rodzaju żywności szkodzi zdrowiu, często powoduje nadwagę oraz otyłość, które zmniejszają naszą sprawność, a z tym komfort życia. Niezdrowe jedzenie powoduje problemy ze zdrowiem takie jak nadciśnienie tętnicze krwi, problemy z sercem, żylaki kończyn oraz odbytu, cukrzycę czy zbyt wysoki cholesterol. Również takie niezdrowe jedzenie powoduje często problemy z wypróżnianiem, wzdęcia, zaparcia, gazy oraz zgagę. Osoby, które odżywiają się niezdrowo mają słabszą odporność organizmu, częściej chorują, mają często problemy ze spaniem, często boli ich głowa oraz nie mają siły na wyzwania dnia codziennego. Dlatego warto jeść zdrowo, spożywać produkty naturalne i nieprzetworzone, chude mięso oraz drób, warzywa i owoce, produkty spożywcze z mąki razowej oraz kasze.

Zdrowe odżywianie ważne u dzieci

Bardzo dużo mówi się o tym, jak ważne jest zdrowe odżywianie, jednak największe znaczenie ma ono u małych dzieci, dlatego dziecko do trzeciego roku życia podlega zupełnie innym normom żywieniowym niż dorośli. Przede wszystkim dieta dziecka powinna zawierać wiele warzyw i owoców, najlepiej nie przetworzonych, jedynie gotowanych na parze, lub w wodzie. Małe dzieci nie powinny spożywać produktów smażonych oraz takich, które zawierają sól, dlatego nie powinno się dodałaś soli do jedzenia najmłodszych, ponieważ obciąża ona nerki, zatrzymuje wodę w organizmie, a dziecko przyzwyczajone do soli, będzie używać jej już całe życie, co zwiększa ryzyko wystąpienia nadciśnienia tętniczego. Żywienie dzieci jest ważne również z tego względu, że to właśnie w dzieciństwie wyrabiamy gust kulinarny, jeżeli nauczymy nasze pociechy jeść zdrowo, najpewniej będą kontynuować zdrowe nawyki kulinarne. A jak wiadomo dieta jest jednym z najważniejszych elementów niezbędnych dla zachowania zdrowia, ważne jest również co podajemy dziecku do picia, zrezygnujmy ze słodkich napojów oraz kupowanych soków, najlepsza będzie woda, herbata owocowa lub własnej roboty sok warzywno-owocowy.

Jakie produkty i potrawy są uznawane za zdrowe

Coraz częściej mówi się o tym, jak wielkie znaczenie dla naszego zdrowia i dobrego samopoczucia ma zdrowa dieta, dlatego też warto wiedzieć jakie produkty są uznawane za zdrowe i polecane w żywieniu całej rodziny. Przede wszystkim powinniśmy korzystać z warzyw, które są nie tylko bardzo zdrowe, ale też często dodają urody spożywanym przez nas produktom , ponieważ są kolorowe i różnorodne. Ważnym elementem zdrowej diety jest mięso, jednak powinniśmy ograniczać spożywanie mięsa czerwonego na rzecz drobiu oraz częstszego jedzenia ryb, które są bardzo zdrowe. Wciąż zbyt rzadko Polacy sięgają po kasze, które z powodzeniem mogą zastąpić tradycyjne ziemniaki, najczęściej serwowane do obiadu, a kasze w sklepach są różnorodne, bardzo zdrowe, o niskim indeksie glikemicznym i wielu składnikach odżywczych. Zdrowa odżywianie to również nasze napoje, zbyt często wybieramy słodkie napoje gazowane lub dosładzane soki, które nie tylko nie są zdrowe, ale również bardzo często są szkodliwe, a szklanka takiego napoju może zawierać nawet sześć łyżeczek cukru.

Zdrowe menu na każdy dzień

Wiadomo, że o zdrowie powinno dbać się każdego dnia, tylko w ten sposób będziemy mogli zachować zdrowie oraz dobre samopoczucie przez długie lata. Nasze codzienne żywienie powinno być regularne i unormowane, powinniśmy spożywać określone posiłki o stałych porach, dzięki czemu organizm będzie przyzwyczajony do regularności a metabolizm będzie działał poprawnie. Wybierajmy pieczywo wypiekane z mąki żytniej lub razowej, która jest bogata w naturalny błonnik oraz składniki odżywcze, dzięki czemu nasz organizm będzie lepiej pracował. Warzywa i owoce są niezbędne w codziennej diecie, aby nasze ciało miało dostarczone wszystkie niezbędne składniki odżywcze i witaminy, dlatego zaleca się spożywanie przynajmniej pięciu porcji tych produktów. Wciąż wielu z nas na obiad decyduje się na tradycyjnego kotleta z ziemniakami, a należałoby zamienić produkty smażone na gotowane a ziemniaki podawać zamiennie z kaszami, brązowym ryżem oraz razowym makaronem. Nie możemy zapominać o tym, jak ważne w naszej codziennej diecie jest picie, wybierajmy wodę niegazowaną, herbaty owocowe oraz soki warzywno-owocowe, najlepiej własnej roboty.

Jakich produktów unikać, by zrzucić tkankę tłuszczową

To nieprawda, że dieta musi nieść ze sobą szereg wyrzeczeń i ograniczeń. Osoby pragnące powoli zacząć proces redukcji nadmiaru tkanki tłuszczowej, powinny systematycznie zmieniać nawyki. Nagłe zmiany mogą zrazić potencjalnych próbujących oraz zniechęcić ich do walki. Warto na początku zastanowić się, jakie elementy codziennych posiłków ograniczyć bądź zupełnie odsunąć. Trenerzy fitnessu radzą, by zlikwidować z diety białe pieczywo. W stosunku do ciemnego (razowe, żytnie) ma o wiele więcej węglowodanów oraz wolniej się trawi, przez co zalega w układzie trawiennym przez długi okres czasu. Powinno się również podmienić ziemniaki na ryż lub kasze gryczaną. Zamiast batoników, ciasteczek czy chałwy, warto uzupełnić organizm węglowodanami złożonymi, które znajdziemy w owocach i warzywach. Ograniczenie białego cukru to kolejny etap. Zamiast cukrem, można słodzić miodem. Wskazane jest, aby w zupełności zlikwidować nawyk jedzenia na noc oraz nastawienia się na przygotowywanie solidnych śniadań, najlepiej o stałej porze.

Unikaj najtańszych kiełbas

Ulotki z topowych supermarketów kuszą cenami kiełbasy. Tylko parę złotych za kilogram? Jak to możliwe, skoro cena kilograma świnki kosztuję w hurcie nieco więcej? Co zatem kryje w sobie najtańsza kiełbasa, którą szturmem kupują podekscytowani klienci? Wstrząsające są badania inspektorów żywieniowych. Okazuje się, że w niektórych kiełbasach jest mniej niż 1/3 prawdziwego mięsa. Lwią część, która mieści się w kiełbasie stanowi woda. „Woda jest nieszkodliwa, przecież ten fakt nie przeraża. To po prostu chwyt marketingowy”. Jeśli ktoś tak zareagował, niech czyta dalej. W kiełbasie zmieszane są ponadto zmielone kości, pazury, oczy czy jęzory. Nie brakuje paznokci, a nawet zmielonych kopyt. Przerażające, prawda? Naukowcy wykryli również zagęszczoną skrobię, zmieloną skórę i ścięgna. Warto dodać, że tłuszcz zwierzęcy, który widać gołym okiem, jest brany z najmniej atrakcyjnych części zwierzęcia. Pytacie, jakim cudem nie czujecie tego na podniebieniu? Otóż to zasługa konserwantów, polepszaczy, aromatów smakowych i przypraw. Pamiętajcie o tym, kiedy następnym razem będziecie sięgać po najtańszą porcję kiełbaski. Tanio, nie znaczy korzystnie.

Podstawowe błędy żywieniowe

Najczęstszym błędem żywieniowych są nieregularne pory posiłków. Zaniedbywanie tego aspektu jest jednym z powodów chorób, otyłości oraz złego samopoczucia. Ludzie narzekają na stres i brak czasu, jednak wyrobienie nawyków poprawnego odżywiania ma niebagatelny wpływ na resztę naszego życia. Jakie są najczęstsze błędy? Po pierwsze, brak dobrze zbilansowanego śniadania. Wielu tłumaczy się tym, ze rano nie są głodni. Problem polega na tym, że kilka godzin później ich organizmu desperacko szuka zapasów energii. Solidne śniadanie zapobiega kurczom żołądka oraz wspomaga metabolizm. Drugim grzechem głównym jest najadanie się na noc. Gorzej wówczas śpimy – organizm zamiast odpoczywać, trawi spożyty pokarm. Mówi się, że należy jeść nie później niż trzy godziny przed snem. Jednym z najważniejszych aspektów jest ilość posiłków. Należy zerwać z przyzwyczajeniem, że dzień składa się wyłącznie z trzech posiłków. Warto zatem znaleźć czas na drugie śniadanie, podwieczorek, oraz lekką kolację. 6 posiłków dziennie to optymalna ilość.

Dlaczego warto jeść ryby

Polskie tradycje kulinarne stawiają mięso, jako główny składnik posiłku. Warto jednak urozmaicić swoje dania przetworami rybnymi. Dlaczego? Po pierwsze, ryby wpływają bardzo dobrze na pracę naszego serca. Kwasy omega-3 wzmacniają układ krążenia, obniżają zawartość cholesterolu oraz są lekkostrawne. Wartość energetyczna ryb, a zwłaszcza filetów, jest dużo mniej kaloryczna od mięsa wieprzowego. Co ciekawa, dostarcza przy tym podobną ilość białka – głównego budulca naszego ciała. Jest bogata w jod, który przyśpiesza przemianę materii. Jeśli zależy Ci na odchudzaniu – warto przemyśleć ten ruch. Badania wykazują ponadto, że duszone ryby znacznie opóźniają proces starzenia się. Mają dodatni wpływ na skórę twarzy i całego ciała. Pełne witamin oraz składniki antydepresyjne spowodują, że będziemy bardziej zrelaksowani i szczęśliwsi. Mają udział w pobudzaniu serotoniny i dopaminy – naturalnych hormonów szczęścia. Tak więc- kiedy następnym razem będziesz na zakupach, zamiast tłustej karkówki, wybierz pożywny filet z łososia.

Urozmaicaj swoje obiady

Utarło się, że porządny polski obiad musi składać się z porcji mięsa – najlepiej wieprzowego, kilku ziemniaków oraz mięsnego sosu, który by spajał danie. Nikt nie zaprzeczy, że tego typu posiłki są smaczne, jednak jedzone notorycznie, nie wpływają dodatnio na pracę naszego organizmu. Warto zatem zastanowić się nad zmianą tygodniowego menu. Nie ma mowy o rewolucyjnych zmianach. Wystarczy wymienić kilka składników, aby nasze ciało odżyło w każdym calu. Osoby pragnące zredukować tkankę tłuszczową powinny zmienić sposób przyrządzania składnika głównego, czyli mięsa. Koniec ze smażeniem na głębokim oleju czy smalcu. Fachowcy polecają gotowanie na parze bądź duszenie. Odpowiednio przyprawione mięso może okazać się jeszcze smaczniejsze. Zamiast ziemniaków warto wymiennie gotować biały bądź brązowy ryż, kaszę jęczmienną i makaron chiński. Dwa razy w tygodniu zamiast mięsa należy przyrządzić rybę, która zawiera niekiedy więcej wartości odżywczych niż mięso. Gęsty sos podmieniamy na sałatkę warzywną, a na deser zamiast batonika można dorwać się do pożywnych owoców.

Szukaj

Powiązane

Kategorie

Polecane